Интервю при напускане: Успешен или ненужен метод? 

Време за четене: минути

Представете си следното: една красива сутрин ваш служител подава предизвестието си. Може би сте го очаквали, а може би не сте?

И в двата случая е напълно нормално да си зададете въпроса “защо?”. В природата на човек е да се зачуди какво не е наред, какво е направил, или пък какво не е. 

А колкото до служителя, който е решил да напуска, може би не е било най-лесното решение, което е трябвало да вземе. Понякога това са дори най-трудните избори, които трябва да направим – да останем и да се борим за промяна, или да си тръгнем.

Каквото и да го е подтикнало да ви предаде този лист, едно е сигурно – колкото повече информация опитате да съберете, толкова повече това ще е в полза на компанията. И тук идват на помощ интервютата при напускане. Или пък, дали наистина е така? 

Нека разберем!

Каква е същността на интервюто при напускане

Много бизнеси губят ценна стратегическа възможност, като не успяват да проучат причините за текучеството на персонала си. 

Интервютата при напускане могат да дадат именно тази ценна информация относно представянето на организацията и недоволството сред нейната работна сила, тъй като напускащите могат да говорят свободно за своя опит и впечатления. 

Така че може да се каже, че основната цел на интервюто за напускане е да предостави обратна връзка относно как се справя вътрешно компанията и да гарантира, че напускащите работници са доволни от работата в организацията.

Сега, след като знаем защо това е важно, нека видим какви други ползи или неуспехи имат интервютата за напускане.

Положителни страни на този метод

Ето и някои от най-значимите ползи от провеждането на този тип интервю:

Ценна вътрешна информация

Както споменахме по-горе, интервютата за напускане могат да разкрият някои значими проблеми в организацията, ако има наличие на такива.

Посредством този тип интервю, може да се навлезе навътре в процесите на компанията, като се обърне внимание на потенциални проблеми с ръководители, мениджъри, процедури или процеси. 

Освен това те дават шанс на отдела по човешки ресурси да научи повече за причините при текучество на служителите, както и да помогне в разрешаването на спънки от голямо значение за вътрешните връзки в организацията и да опази нейното благополучие.

Откровена обратна връзка 

По-вероятно е служител да се почувства по-комфортно и сигурно да сподели мнението си, когато знае, че скоро напуска текущата си работа. Това е отлична възможност да получите информация относно какво наистина се случва в организацията и аспектите, които имат нужда от подобрение. 

По този начин дори може да помогнете за решаването на проблеми от по-сериозно естество, които се нуждаят от значително внимание, като дискриминация или тормоз например, в случай че има наличие на такива.

Възможност за подобрение на работните условия

Посредством интервюто за напускане, може да научите повече за новата позиция на служителя, който напуска – така ще получите допълнителна информация за това какво предлагат други компании.

Това би могло да помогне да определите какво трябва да направите, за да подобрите работните си условия и да предложите нещо на настоящите си служители, което да им покаже, че сте благодарни за техния принос.

Раздяла в добри отношения

В някои случаи подобно интервю може да предостави възможност за откровен разговор за това какво може да направи компанията, за да задържи служителите си, или да ги посрещне отново на по-късен етап от кариерата им.

Дори това да е само шанс да обсъдите важни теми и да се освободите от всички негативни чувства, отново ползата е и за двете страни. А и шансът напускащият да си тръгне с позитивни мисли и спомени е по-голям.

Възможни негативи

Разбира се, всичко си има и плюсове, и минуси. Сега нека обърнем внимание на недостатъците:

Би могло да е неловко

Ако напускащият си тръгва с емоционално напрегнати отношения, такъв вид интервю би могло да е доста неловко и за двете страни. В резултат на това служителят може да се колебае да говори открито и да предпочете да представи по-позитивна страна на нещата, прикривайки истинските проблеми. 

Съответно е възможно нищо полезно да не се научи от разговора и да се спести нужната градивна критика. Интервюто за напускане не бива да бъде стресиращо за някого, тъй като това може допълнително да влоши нещата, вместо да ги подобри, и да не се стигне до ясна полза.

Служителите смятат, че мнението им ще бъде пренебрегнато, след като напуснат

Каквито и да са причините служител да поиска да напусне, било то лични или професионални, той може да смята, че предоставянето на аргументи или обратна връзка в тази ситуация е безсмислено. Особено ако преди това е смятал, че неговото мнение не е било оценено или е било игнорирано.

Лидерите може да имат предразсъдъци към всяка обратна връзка

Понякога служителите предпочитат да запазят мненията и мислите си за себе си, тъй като смятат, че мениджърите не ги вземат под внимание или не се интересуват от обратна връзка. 

По тази причина те вярват, че нищо няма да се промени със или без техните съвети и избират да не споделят никаква информация. Което означава, че за тях интервюто преди напускане е или пристрастно, или просто формалност.

Служителите си мислят, че е твърде късно

Ако нещо го е накарало да се чувства недооценен или пренебрегнат на работа, служителят няма да очаква нещо да се подобри след като напусне. Което е и причината той вероятно да не ви съдейства. 

За човек, който напуска, интервюто за напускане е “след дъжд – качулка”. Цялото това нещо може дори да доведе до раздразнение или да изостри разочарованието и да остави лош послевкус.

Интервютата за напускане може да са по-скоро формалност

Дори да се събере полезна информация посредством интервю или анкета, ако няма система, която да действа въз основа на нея – всичко ще е просто формалност. 

Трябва да се спазва систематична процедура, която да имплементира нужните промени в резултат на подобно интервю. Например, ако служител разкрие случай на тормоз, дискриминация, или просто неуважително поведение от страна на друг служител или мениджър – трябва да се действа в посока предотвратяване на подобно поведение или отношение.

Същото важи и в случай, когато служителят сподели аспекти, в които смята, че компанията може да надгради своите постижения, или да положи повече усилия. Все пак той е бил час от тези процеси – вероятно има по-близки наблюдения върху това какво е нужно да се подобри.

В заключение

Предвид настоящите глобални обстоятелства, е от изключително значение една компания да може да предложи достатъчно на своите лоялни  служители, за да ги задържи. Особено във време, в което хората сменят работните си места с невиждана досега скорост.

Именно затова е от съществена важност да поддържате комуникация с вашите служители, докато те все още са част от вашата организация. 

Отличен метод за изграждане на връзки, доверие и подобряване на условията на работа за задържане на хора е да изслушвате техните мнения и да ги вземате предвид.

И въпреки че напускането на служители понякога е неизбежно, интервютата и анкетите за напускане могат да ви помогнат да разберете по-добре защо те си тръгват. 

Освен това е изключително важно да се търсят както позитиви, така и негативи от всеки служител, за да се разбере от какво се нуждае той, за да процъфти, израсне и успее във вашата организация.