С повече от 720 милиона потребители от над 200 държави по света, LinkedIn е най-добрата пресечна точка на хората, които си търсят работа, и хората, които наемат.
Споделяме ви 10 съвета “от кухнята” на една рекрутмънт агенция, която активно използва LinkedIn, а именно – Blue Lynx.
Ето ги и тях:
- #1: Настройте опцията #OpenToWork
- #2: Добавете родния си език в секцията Languages или Skills
- #3: Използвайте правилните ключови думи в профила си
- #4: Напишете грабващо заглавие
- #5: Присъединете се към LinkedIn групи
- #6: Пишете смислени коментари и публикации
- #7: Подобрете Experience секцията си
- #8: Помолете контактите си за препоръка
- #9: Разширете професионалната си мрежа
- #10: Подобрете своя LinkedIn Social Selling Index
#1: Настройте опцията #OpenToWork
Ако напоследък сте били активни в LinkedIn, най-вероятно сте забелязали потребители със зелена рамка в долния ляв ъгъл на профилната им снимка – това е рамката #OpenToWork. Чрез този хаштаг, LinkedIn дава добра възможност на потребителите да покажат, че са отворени за кариерни предложения, още от профилната им снимка.
Как да добавя #OpenToWork към профила си?
- Отидете във вашия профил
- Намерете бутона Open to, който се намира под профилната ви снимка
- Кликнете и ще отворите падащо меню с две опции
- Изберете опцията Finding a new job
- Въведете предпочитаната от вас длъжност, местоположение, дата на започване и вид работа
- Направете рамката видима за всички потребители на LinkedIn
- Изберете Add to profile
Воала! Сега аудиторията на LinkedIn знае, че активно си търсите работа и може директно да се свърже с вас.
#2: Добавете родния си език в секцията Languages или Skills
Въпреки че изглежда като нещо очевидно, ще се изненадате колко хора забравят да добавят своя роден език към профила си в LinkedIn. От Blue Lynx обичаме да напомняме на кандидатите, че не трябва да приемат родния си език за даденост. Може да добавите вашите езикови умения по 2 различни начина. Отидете във вашия профил и кликнете на Add profile section, намерете Add Skills от падащото меню Core и изберете съответния език. Вторият начин да го направите е като кликнете на Add profile section, след това от падащото меню Additional избирате Add languages. Не забравяйте да го добавите и в CV-то си. 🙂
#3: Използвайте правилните ключови думи в профила си
По същия начин, по който вие използвате търсачката, за да търсите работа, така и рекрутърите я използват, за да намерят професионалисти. Те въвеждат ключови думи и откриват профили на кандидати, които ги съдържат. Ако искате да бъдете по-лесно откриваеми от рекрутърите, добавете необходимите ключови думи към профила си.
Какви ключови думи да избера?
Това зависи от работата, която търсите, както и от вашия опит. Ключовите думи представляват термини от специфична индустрия, които ви помагат да бъдете забелязани. Те могат да включват програмите и платформите, с които сте работили, конкретните задължения, които сте имали и уменията ви, които са специфични за вашата сфера.
Ако не се сещате за подходящи думи, прочетете няколко длъжностни характеристики за позицията, която ви интересува. Може да потърсите вдъхновение в профилите на други професионалисти или лидери на мнение в съответната дисциплина. След като ги откриете, уверете се, че сте ги включили в релевантните секции на LinkedIn профила си – Headline, About me, Experience.
#4: Напишете грабващо заглавие
Заглавието е един от най-важните, но и често пренебрегвани елементи на LinkedIn профила. Това е онази част от текста, която се намира точно под името ви и представлява вашия личен Headline. В максимум от 120 знака дайте конкретен и ясен отговор на въпроса “С какво се занимавате?”, за да улесните рекрутърите в процеса на търсене на таланти и да увеличите шансовете си за успех.
#5: Присъединете се към LinkedIn групи
Членувате ли в LinkedIn групи? Ако отговорът е да – на правилния път сте. Ако не, сега е правилният момент да го направите. Членувайки в група, се превръщате в част от затворено общество от хора със сходни интереси. Може да водите дискусии, да обменяте идеи и да откривате значими връзки.
Къде да открия подходящи LinkedIn групи?
За да откриете подходящи групи, може да използвате както търсачката, така и вашата мрежа от контакти. В края на профила си ще откриете секцията Interests. Тя показва профилите, страниците и компаниите на хората, които следвате. В тази секция ще откриете и раздела Groups. Отидете в профила на ваш контакт и вижте в кои групи членува. Може да откриете група, която отговаря на вашите интереси.
#6: Пишете смислени коментари и публикации
Ако сте нови в платформата, участието в отворени LinkedIn дискусии може да ви се струва малко плашещо. Но не се притеснявайте – много често най-човешки написаното съдържание бива най-харесвано от аудиторията.
Логично, LinkedIn “предпочита” постове с повече коментари и харесвания. С увеличаването на ангажираността по постовете си, някои потребители се отличават от останалите като LinkedIn инфлуенсъри. Добрата новина е, че не е нужно да добавяте дума като “инфлуенсър” към името си, за да пишете успешни публикации или да вземате участие в дискусии. 😀
Намерете теми и постове, към които може да добавите стойност с коментар или просто да изразите мнение. Започнете публикации и помолете хората да споделят тяхната гледна точка. Така вашия профил има по-добър шанс да бъде показан във фийда на другите LinkedIn потребители и потенциални рекрутъри.
#7: Подобрете Experience секцията си
Това е може би най-важният LinkedIn съвет, който имаме за вас. Разделът Experience е онази част от профила ви, на която мениджърите и рекрутърите обръщат най-много внимание. Ето защо, той трябва да бъде добре написан и структуриран. Ако вече имате добре написано CV, може да го използвате като опорна точка. Докато мястото в CV-то е донякъде ограничено, тук разполагате с повече възможност да опишете детайли за опита си. Помните ли онези ключови думи? Тук е мястото да ги включите, за да може LinkedIn търсачката да открие лесно вашия профил.
Как да напиша грабваща Experience секция?
- Напишете кратко обобщение за всяка секция
- Опишете вашите отговорности в отделни точки
- Включете (измерими) резултати и постижения (например – 2% увеличение на приходите от продажби)
- Фокусирайте се върху вашите умения
- Използвайте специфични термини и фрази за конкретната индустрия
#8: Помолете контактите си за препоръка
Един от най-добрите/силните начини да се откроите в LinkedIn, е някой да напише нещо за вас.
Как да помоля за препоръка в LinkedIn?
Отидете в профила на ваш контакт и изберете бутона More в дясно от профилната му снимка Ще видите падащо меню с опциите Recommend и Request a recommendation. Ако потребителят е включил опцията Request a recommendation, може да се възползвате от нея, за да поискате препоръка. Като алтернативен вариант, може да помолите учтиво с лично съобщение. Винаги бъдете учтиви, спазвайте приятелския тон и не бъдете настоятелни. Когато получите препоръка, може да я прегледате, преди да публикувате във вашия профил.
- Направете списък с хората, които са били част от вашето професионално развитие и успехи. Избягвайте да изпращате препоръки до случайни потребители.
- Свържете се с тях с персонализирано лично съобщение и бъдете максимално искрени. В молбата си може да включите вашата съвместна работа и как това е помогнало в кариерата ви.
- След получаване на препоръка, не забравяйте да върнете обратна връзка и да благодарите.
#9: Разширете професионалната си мрежа
Когато става дума за мрежа с контакти, LinkedIn може да “брои” само до 500. Когато достигнете до този брой потребители, в профила ви ще се показва числото 500+. Но има ли наистина значение колко контакти имате? Отговорът е да. По-големият брой връзки и постове дават на профила ви по-голям обхват и видимост. Освен това, профилът ви става по-правдоподобен и надежден за останалите потребители.
Въпреки това, не добавяйте всеки случаен човек в мрежата си. Бъдете внимателни с хора, които искат да се свържат с вас само за лична изгода. Добавете вашите приятели, хората, които познавате и онези, които са били част от професионалния ви път. След това, потърсете професионалисти във вашата сфера. Това ще отвори пътя ви за потенциални приятелства и кариерни възможности.
#10: Подобрете своя LinkedIn Social Selling Index
LinkedIn не е само социална мрежа, а страхотна платформа, в която да продавате личния си бранд. Като такава, тя ви дава възможност да изградите силно присъствие и доверие. За да измерите колко добре продавате себе си и бизнеса си, може да проверите своя Social Selling Index (SSI). Той ви дава оценка между 0 и 100, измервайки 4 критерия:
- Установяване на силен професионален бранд
- Откриване на правилните хора
- Участие в дискусии
- Изграждане на доверие и трайни взаимоотношения
Проверете своя Social Selling Index Score тук.