Привличане на таланти и въвеждане на иновации: 5 идеи за устойчиви практики във вашия бизнес

Време за четене: минути
Attracting talent a driving innovation through sustainability practices

Устойчивостта се е превърнала в нашумяла дума сред съвременните бизнеси и за това има основателна причина. Според Международната агенция по енергетика, глобалните емисии на CO2 произведени от употребата на електричество са се увеличили с 1,5 милиарда тона през 2021 г., достигайки нов исторически връх. 

Бизнесите носят огромна отговорност, тъй като последиците от изменението на климата стават все по-очевидни с всяка изминала година. 

Ролята на устойчивото развитие в съвременния бизнес е многостранна. От една страна, предприятията носят отговорност за намаляване на въздействието си върху околната среда, както по отношение на емисиите на парникови газове, така и по отношение на отпадъците. Това може да включва редица стратегии – от използване на възобновяеми енергийни източници, повторно използване или рециклиране, до намаляване на отпадъците в производствения процес. Тези стратегии са не само от полза за околната среда, но и могат да спестят пари на предприятията в дългосрочен план. 

Устойчивостта играе решаваща роля и за удовлетворяване на очакванията на потребителите. В днешно време хората са по-съзнателни по отношение на околната среда от всякога и очакват предприятията, които покровителстват, да отразяват тези ценности. Като включват устойчивостта в своите бизнес практики, компаниите могат да привлекат вниманието на този растящ пазар и да се разграничат от конкурентите си. 

Освен че отговаря на очакванията на потребителите, устойчивостта може да бъде и основен двигател на иновациите и растежа. Тъй като компаниите се стремят да намалят въздействието си върху околната среда, те са принудени да мислят творчески и да предлагат нови решения на стари проблеми. Това може да доведе до разработването на нови продукти и услуги, както и нови бизнес модели, които да изведат устойчивостта на преден план. 

Устойчивост и бизнес предприятия в Нидерландия 

Нидерландия е известна със своите устойчиви политики и практики, а екологичността става все по-важен въпрос за предприятията, работещи в страната. 

Нидерландското правителство си е поставило амбициозни цели за устойчивост, включително намаляване на емисиите на парникови газове с 49% до 2030 г. Правителството също така предоставя субсидии и други стимули, за да насърчи предприятията да възприемат природосъобразни практики. 

Страната е и лидер в кръговата икономика, която се фокусира върху намаляването на отпадъците и максималното използване на ресурсите. Много нидерландски предприятия работят за създаването на продукти и услуги, които могат да се използват повторно, да се поправят или рециклират. 

Устойчив транспорт 

Нидерландия е известна освен със своите приказни канали и с велосипеди е инвестирала много в устойчива транспортна инфраструктура. Много предприятия насърчават служителите си да карат колела или да използват обществен транспорт, за да намалят въглеродния си отпечатък. 

Устойчивите практики се разпростират и върху селскостопанските продукти. Голям процент от нидерландските фермери прилагат практики като прецизно земеделие и използване на възобновяеми енергийни източници, за да намалят въздействието си върху околната среда. 

Устойчиво строителство 

В Нидерландия се намират някои от най-екологични сгради в света. Според Американската администрация за енергийна информация търговските сгради консумират 19% от цялата енергия, използвана в Съединените щати. 

За разлика от тях, много нидерландски предприятия въвеждат практики за устойчиво строителство. Например – използват енергийно ефективни материали и възобновяеми енергийни източници в своите обекти. 

Как устойчивостта е свързана с набирането на персонал? 

Природосъобразността става все по-важна за търсещите работа, особено сред по-младите поколения, и може да повлияе на способността на компанията да привлича и задържа служители.  

Ето няколко начина, по които глобалният бизнес и устойчивостта са свързани с набирането на персонал: 

  • Привличане на търсещите работа 

Компаниите, които отдават приоритет на екологичното развитие, могат да бъдат по-привлекателни за талантите, които искат да изпитват усещане за вътрешно удовлетворение и да работят за организация, която съответства на техните ценности. Като изтъкват усилията си за устойчивост в обявите за работа и материалите за набиране на персонал, компаниите могат да привлекат кандидати, които са запалени по устойчивостта и също така са подходящи за съответната работна култура. 

  • Ангажираност на служителите 

Служителите, които имат отношение по темите за устойчивостта и екосъобразността, могат да бъдат по-мотивирани и отдадени на работата си. Ако включват служителите в екологични инициативи за устойчивост и ги превърнат в част от фирмената си култура, компаниите могат да допринесат за удовлетворението на персонала и задържането му на работа.  

  • Репутация 

Отговорните фирми с ангажимент към устойчивото развитие често могат да имат по-добра репутация сред клиентите, инвеститорите и други заинтересовани страни. Добрата репутация може да привлече кандидатите за работа, които искат да работят за компания със силен брандинг, и може да помогне на организациите да изпъкнат на конкурентния пазар на труда. Например според проучване на Cone Communications 81 % от потребителите казват, че е по-вероятно да закупят продукт, ако компанията е поела силен ангажимент по социални или екологични въпроси. 

  • Иновации 

Устойчивостта може да стимулира иновациите, а компаниите, които я правят свой приоритет, могат да бъдат по-иновативни и далновидни в подхода си към бизнеса. Привличайки служители с иновативна настройка, компаниите могат да изпреварят тенденциите и да останат конкурентоспособни в своята индустрия. 

План за устойчивост, който да приложите във вашия бизнес 

Създаването на план за устойчивост на вашия бизнес може да ви помогне да намалите въздействието върху околната среда, да спестите пари и да изградите положителна репутация сред клиентите, които се интересуват от устойчивостта.  

Първо, препоръчително е да оцените настоящото си въздействие върху околната среда.  

Знаете ли, че според Организацията на обединените нации глобалното търсене на прясна вода се очаква да надхвърли предлагането с 40% до 2030 г.? 

Проведете детайлен одит на своите бизнес операциите, включително използването на вода и енергия, количеството отпадъци, които изхвърляте, транспорта и веригата за доставки. Това ще ви помогне да идентифицирате областите, в които можете да направите подобрения, и да определите цели за устойчивост – краткосрочни и дългосрочни. Въз основа на оценката си поставете реалистични и измерими цели за намаляване на въздействието върху околната среда.  

Тези цели трябва да бъдат конкретни, измерими, постижими, подходящи и обвързани със срокове (т.нар SMART цели – на английски се взима първата буква от всяка дума за тази абревиатура). 

След като сте определили най-изпълнимите цели, следващата стъпка е да разработите стратегия за постигането им. Това може да включва внедряване на нови процеси или технологии, промяна на комуникацията и поведението между служители, партньорство с доставчици, които споделят вашите ценности. 

Служителите са ключови за изпълнението и поддържането на вашия план за устойчивост. Ангажирайте ги в процеса на планиране, запознайте ги с новите природосъобразни практики и ги поощрявайте, за да променят поведението си. 

След като планът за устойчивост бъде изготвен, се нуждаете от система за проследяване на напредъка ви спрямо целите. Това ще ви помогне да определите областите, в които постигате резултати и тези, в които трябва да направите подобрения. 

Споделяйте плана си за устойчиво развитие и напредъка с клиентите си, служителите и други заинтересовани страни. Това ще спомогне за изграждането на доверие и лоялност и може да привлече нови клиенти, с които да имате обща цел.  

Не спирайте да се подобрявайте – това, че нещо работи, не значи, че не може да работи по-добре. Устойчивостта е непрестанен процес. Редовно правете оценка на своето изпълнение и коригирайте планът си, ако и когато е необходимо, за да сте сигурни, че отбелязвате напредък и постигате целите си. 

5 предложения за устойчиви практики, които включват служителите 

Ако вашето предприятие иска да приеме план за екологично развитие, но не знаете откъде да започнете: 

Ето някои практически примери за практики, в които могат да се включат служителите: 

  • Намаляване на отпадъците 

Насърчавайте служителите да намаляват отпадъците, като им осигурите кошчета за рециклиране на отпадъци, чаши и бутилки за вода за многократна употреба или като предложите безхартийни алтернативи на документацията ви, когато това е възможно. Помислете и за провеждане на предизвикателства или състезания за намаляване на отпадъците, за да насърчите служителите в тези практики и да ги предизвикате. 

  • Пестене на енергия 

Насърчавайте служителите да пестят енергия, като изключват осветлението и електрониката, когато не я използват, да използват естествената светлина, когато е възможно, и да настройват термостатите, така че да пестят електричество. Разгледайте консумацията си на ток, за да откриете в кои области е добре да се намесят нови процеси и да се намерят нови решения. 

  • Устойчив транспорт 

Насърчавайте служителите да използват устойчиви транспортни възможности, като например да се придвижват с велосипед, пеша или с обществен транспорт. Знаете ли, че почти 700 милиона метрични тона замърсяване с CO2 могат да бъдат спестени годишно, ако всеки кара колело всеки ден като холандците? Осигурете стойки за велосипеди и душове за служителите, които ходят на работа с велосипед, и помислете за предлагане на стимули или награди за служителите, които използват устойчиви варианти на транспорт. 

  • Природосъобразни фирмени поръчки 

Включете служителите в процеса на възлагане на фирмени поръчки, като ги насърчавате да вземат предвид факторите за устойчивост при закупуване на продукти и услуги. Това може да включва избор на доставчици със силни политики за устойчивост, избор на продукти, произведени от устойчиви материали, и намаляване на отпадъците от опаковки. 

  • Ангажираност на общността 

Включете служителите в устойчиви инициативи, които са от полза за обществото, като например доброволчески дейности като Time Heroes или местни екологични организации, участия в събития за почистване на национални паркове като например инициативата на СПК „Сливи за смет“ или подкрепа на инициативи за устойчиво земеделие. Това може да спомогне за сплотяването на екипа и да ангажира служителите на тема устойчивост, да повиши продуктивността, както и да подобри репутацията на компанията. 

Като цяло включването на служителите в практиките за устойчивост на една компания изисква немалък ангажимент от страна на ръководството, както и ясна стратегия за ангажиране на служителите. Чрез осигуряване на обучения, насърчаването на такива практики и окуражаване на това поведение, компаниите могат да създадат култура на устойчивост, която да стимулира положителна промяна и да ангажира служителите в процеса. 

В днешно време устойчивостта не е просто поредният „greenwashing“ термин – тя е необходимост за съвременния бизнес. Като я включат в своите бизнес практики, компаниите могат да намалят въздействието си върху околната среда, да отговорят на очакванията на потребителите, да стимулират иновациите и да привлекат най-добрите таланти.  

За да включат ефективно устойчивостта в своите бизнес практики, компаниите трябва да възприемат цялостен подход. Това включва не само намаляване на въздействието върху околната среда, но и гарантиране, че техните бизнес практики са социално отговорни и етични. Това може да включва стратегии като изплащане на справедливи заплати и осигуряване на безопасни условия на труд за служителите, както и ангажиране и връщане на средства на местните общности. 

Но устойчивото развитие е нещо повече от бизнес стратегия – то е начин на мислене и живеене, както и начин на работа, който дава приоритет както на финансовия успех, така и на социалната отговорност. Предприятията, които се ангажират с природосъобразни практики, могат да създадат конкурентно предимство, което ще им носи ползи за години напред и ще остави след себе си по-добър свят за следващите поколения.