Пет ключови въпроса, които да си зададем, когато избираме професия през 2025

Време за четене: минути
5 questions to ask yourself when choosing a career in 2023

Според китайския календар тази година е годината на дървесната змия. Въпреки това тя може да се счита и за година на новите възможности за работа. 

40% от търсещите работа посочват като основна причина нуждата от по-високи доходи. Това се налага предимно поради необходимостта да се върви в крак с инфлацията и свързаните с нея нарастващи разходи. 

Други пък заявяват, че не са имали възможност за развитие или че са били в токсична работна среда. 

Да напуснете зоната си на комфорт и да смените работата си се оказва доста по-трудна задача от очакваното. Тази статия има за цел да ви помогне да прецените дали вземате правилното решение. Тъй като пазарът на труда непрекъснато се развива, е жизненоважно да обмислите внимателно възможностите си, преди да се ангажирате. 

Ето 5 ключови въпроса, които да си зададете при избора на кариера през 2025 г. 

По-добре ли е да имаш интересна работа или висока заплата? 

Когато става въпрос за избор на професия, много хора се чудят дали е по-добре да имат интересна работа или висока заплата. Изборът на високоплатената работа пред интересната има своите предимства и недостатъци. В крайна сметка решението се свежда до личните ви предпочитания и приоритети. 

От една страна, интересната и интелектуално предизвикателна работа може да бъде изключително удовлетворяваща. Хората, които смятат, че работата им е ангажираща, е по-вероятно да изпитват чувство за удовлетворение в ежедневието си. Нещо повече, най-новите изследвания на Университета в Уоруик показват, че щастието играе роля за повишаване на продуктивността на труда. Икономистите провеждат редица експерименти, за да оценят връзката между щастието на служителите и работните усилия. Резултатите от тези експерименти показват, че лицата, които са в по-щастливо състояние, са с 12% по-продуктивни. Следователно по-щастливите служители може да са по-мотивирани да продължат да се обучават и да се развиват в своята област. Освен това интересната работа може да донесе чувство на удовлетворение и гордост, което може да бъде изключително голям плюс. 

От друга страна, наличието на висока заплата може да означава възможност за спестяване на повече пари, упражняване на различни инвестиционни възможности и по-комфортен начин на живот. Тя може да предостави и повече възможности за пътуване, развлекателни дейности и други луксозни придобивки. Нещо повече, по-високата заплата може да донесе усещане за сигурност, особено във времена на икономическа несигурност като настоящата световна рецесия. 

Въпреки това високата заплата не гарантира, че ще бъдете доволни от работата си. Сама по себе си високата заплата носи чувство за някакво постижение, което много хора търсят от кариерата си. 

Как да разберете дали сте доволни? 

Чувството за удовлетворение в работата е важен аспект, който трябва да се вземе предвид, когато разсъждавате дали високата заплата или удовлетворението от работата е по-съществено за вашето благополучие.  

Един от най-очевидните показатели за удовлетворението от работата е да я намирате за смислена. Това се случва, когато чувствате, че работата ви оказва положително въздействие на някого. Освен това може да се окаже, че сте по-мотивирани да полагате допълнителни усилия в изпълнението на ежедневните си задачи. 

Добрият баланс между професионалния и личния живот е нещо, на което повечето от нас не обръщат особено внимание. Въпреки това може да е един от най-важните показатели за удовлетворение. Балансът между професионалния и личния живот представлява връзката между работата и личните ви ангажименти, като например семейството, приятелите и дейностите през свободното време. Златната среда между работата и личния живот означава, че можете ефективно да управлявате времето и отговорностите си както в професионалния, така и в личния живот. Всички знаем, че при наличието на такъв сме в състояние да се съсредоточаваме по-добре, и изпитваме гордост от работата си, както и сме по-продуктивни. 

Важно е да се отбележи, че това не е еднократно събитие, а непрекъснат процес и може да се променя с течение на времето, в зависимост от обстоятелствата, работата или динамиката на компанията. 

Въпреки това може да е трудно да се ориентирате откъде да започнете. 

Ето 5 основни показателя  за  удовлетворение на работното място: 

1) Да имате чувството, че работата ви е смислена и има положително въздействие. 

2) Да се срещате предизвикателства и да ви е интересно да ги преодолявате. 

3) Непрекъснато да се учите и развивате в своята област. 

4) Да работите в среда, която съответства на вашите ценности и убеждения. 

5) Да имате усещане за самостоятелност и контрол върху работата си. 

Ако се фокусирате върху тези ключови области, можете да увеличите шансовете си да изпитате удоволствие от кариерата си. 

Ами ако не искам да сменям професията си? 

Ако се затруднявате да прецените дали е време да смените кариерата си, първо обмислете внимателно мотивите си. Може да се окаже, че в дългосрочен план това не е най-добрият начин на действие. 

Промяната на кариерата изисква много усилия, време и отдаденост. Възможно е преходът между настоящата и предишната ви заетост да наруши много елементи от живота ви. Нещо повече, той може да бъде толкова физически и емоционално изтощителен, че в крайна сметка да започнете да съжалявате за извършената промяна. 

Всеки има възможност да смени професията си по всяко време на живота си. Важно е да прецените дали го правите заради натиска на колегите си, или защото го разпознавате като своя потребност. Вземането на такива важни решения трябва да бъде мотивирано от обстоятелствата, в които се намирате.  

Ако мотивите ви са неясни, може да ви липсва необходимата сила, за да се справите с неизбежните промени и трудности, които съпътстват смяната на професията.  

Ето кога сменяте работата по грешните причини:  

  • Харесвате работната си среда, но не и задълженията си 
  • Реагирате импулсивно на смущаващи събития 
  • Напускате заради краткосрочен проект 
  • Преследвате хоби, което няма да ви донесе нищо добро 
  • FOMO или натиск от страна на колегите 

Ползи от непрекъснатото обучение на работното място 

Да повишавате квалификацията си е непрекъснат процес на придобиване на нови знания, умения и разбиране. В днешния динамичен глобален пазар на труда непрекъснатото учене е по-важно от всякога. То ви дава възможност да се адаптирате към новите технологии, да останете конкурентноспособни в своята област и да напредвате в кариерата си. 

Защо е важно непрекъснатото учене: 

  • Кариерно развитие 

Работодателите търсят хора, които притежават разнообразен набор от умения и могат да се адаптират към новите технологии.  

  • Личностно израстване 

Непрекъснатото учене може да ви помогне да развиете нови умения и знания, което да доведе до личностно израстване и самоусъвършенстване дори извън работното място. 

  • Икономически ползи 

Позволява ви да откриете своя потенциал за по-високи доходи и да постигнете по-добра сигурност на работното място. 

  • Запазване на конкурентоспособността 

Непрекъснатото учене е от съществено значение за запазване на конкурентоспособността на пазара на труда. В края на краищата, знаете какво се казва: „По дрехите посрещат, по ума изпращат“. И като говорим за ума… 

Ученето през целия ни живот е ключът към поддържането на здравият ум 

Според последните проучвания 40% от причината за развитието на деменция е в следствие на начина ни на живот. Участието в интелектуални дейности и придобиването на нови умения е важно не само защото би ви направило ценен служител. То е и един от най-ефективните начини за поддържането на здрав мозък и подобряването на цялостното ни благосъстояние. 

Примерите за непрекъснатото развитие на работното място могат да изглеждат по различни начини, включително под формата на формално/неформално образование, обучение на работното място, самообучение или посещение на семинари и конференции. Който и метод да изберете, той е от съществено значение за запазване на конкурентоспособността на днешния пазар на труда. 

Дистанционна или хибридна работа: коя е подходяща за мен? 

Дистанционната работа и хибридната работа са два популярни модела, които се появиха в отговор на пандемията от COVID-19. 

Под дистанционна работа се има предвид работата ви от дома или от друго място извън офиса, като обикновено използвате лаптоп, за да поддържате връзка с екипа. Този модел предлага на служителите по-голяма гъвкавост и баланс между работата и личния живот.  Изключително полезен е и за работодателите, тъй като води до потенциални спестени разходи за офис помещения, ток и други. 

От друга страна, хибридната работа включва комбинация от дистанционна работа и работа в офиса. Служителите могат да разпределят времето си между работа от дома и работа в офиса или да имат възможност да избират предпочитаното от тях работно място всеки ден. 

Едно от предимствата на работата от разстояние е, че тя може да бъде по-удобна и по-икономична за служителите. Те могат да работят от всяко място с интернет връзка и да премахнат необходимостта от пътуване до работа. 

Според проучванията повече от 50% от холандските работници, например живеят в община, различна от тази, в която работят. Близо 4,5 млн. от тях пътуват до работното си място от различни градове или провинции, според Статистическия институт на Нидерландия. 

Работата от разстояние също има своите предизвикателства. Едно от най-големите е поддържането на комуникацията между отдалечените служители, което може да е трудно, когато се разчита на основно на технологиите. Освен това работата от разстояние може да накара работниците да се чувстват откъснати от компанията и колегите си. 

Добрата новина е, че хибридната работа предлага решение на тези предизвикателства, тъй като носи предимствата на работата от разстояние, като същевременно насърчава сътрудничеството между служителите и подобрява на комуникацията между тях. 

„Тихото напускане“ или „Голямата оставка“? 

Тихото напускане и „Голямата оставка“ са два различни примера за типове напускане на работа, като всеки от тях има своите плюсове и минуси. Разбирането им може да ви помогне да вземете информирано решение за това как да се справите с прехода от една работа към друга. 

Според неотдавнашно проучване на Галъп 50% от работната сила в САЩ напуска тихомълком. Това е най-новата тенденция в корпоративна Америка, тъй като служителите отказват да се примирят с прекомерната работа и решават да поставят някакви граници. 

Тихото напускане е практика, в която постепенно се намаляват усилията и ангажираността на работното място.  От него за съжаление страдат качеството и количеството на работата и се намалява желанието да се посещават фирмени събития и срещи. Тихото напускане може да бъде нискорисков вариант, ако си търсите нова работа или проучвате други кариерни възможности. То ви позволява да запазите сигурността на работното си място и доходите си, докато правите преход към новото. 

„Голямата оставка“ се асоциира с явното и драматично напускане на работа, често придружено от някакво публично изявление. Този подход се прилага от хора, които са преживели значителен стрес или бърнаут. Той може да бъде и резултат от предизвикателства или конфликти на работното място, които според напускащия не могат да бъдат разрешени. Голямата оставка може да бъде много рискова, тъй като се случва внезапно и без план за бъдещето. Може и да навреди на професионалната ви репутация и на бъдещите ви перспективи за работа. 

Голямата оставка може да бъде мощно изявление на протест или просто да показва, че искате да се грижите за себе си, но може лесно да се възприеме и като импулсивна реакция и да накара настоящия и бъдещия ви работодател да се усъмнят във вашата лоялност. 

Когато обмисляте смяната ви на работа, е важно да прецените какви са ползите и рисковете от всеки метод и да определите кое е най-подходящо за вашите конкретни обстоятелства, освен ако не искате да се отдръпнете. 

Накратко: 

Изборът на професия със сигурност не е никак лесен. Помислете какъв баланс между професионалния и личния си живот търсите и кариерните цели, които искате да си поставите през 2025 г. Така ще прецените как би изглеждала новата ви работа-мечта. Разбирането на силните и слабите ви страни и разпознаването на основните ви ценности ще покаже какъв служител сте и как бихте искали да ви възприемат настоящите и бъдещите ви работодатели. 

Тези 5 въпроса за вашата кариера имат за цел да ви помогнат да сте по-добре подготвени да вземете информирано решение, което съответства на вашите страсти, умения и дългосрочни цели. В крайна сметка е важно да запомните, че кариерата ви не е еднократно решение. По-скоро тя е едно непрекъснато пътуване и винаги е възможно да направите промяна, ако нещата не се развиват според очакванията ви.