Джоб хопинг: Плюсове, минуси и кариерните приключения които носят успех

Време за четене: минути
Job hopping

Мотивациите зад джоб хопинг-а сред кандидатите за работа

Кариерно развитие и напредък 

Някои хора избират да сменят работата си, за да търсят по-добри възможности за кариерно израстване, да подобрят уменията си и да придобият повече опит. Философията им е, че честата смяна на работата позволява придобиването на нов опит, учат се в различна среда и имат възможност да се изкачат по-бързо по кариерната стълбица. 

Баланс между работа и личен живот 

Някои хора сменят работата си, за да постигнат по-добър баланс между професионалния и личния живот, като търсят позиции с гъвкав график, възможности за дистанционна работа или по-ниски нива на стрес. Ако настоящата им работа не съответства на желания от тях начин на живот, могат да изберат да проучат други възможности. 

Неудовлетворение от настоящата работа 

Мотивацията да се преместят на нова работа при някои служители може да се корени в изпитването на неудовлетворение от настоящата работно място, поради неприятна работна среда, липса на възможности за развитие или предизвикателства, както и конфликти с колеги или началници. Смяната на работата би могла да им помогне да намерят по-удовлетворяваща работна среда. 

Последици от честата смяна на работното място 

Хората, които сменят работата си, се запознават с различни работни среди, отрасли и роли. Според проучване, проведено от LinkedIn, професионалистите, които сменят работата си на всеки две до три години, придобиват повече умения и разширяват базата си от знания в сравнение с тези, които остават на една работа за по-дълъг период от време. 

Нещо повече – честата смяна на работното място може да доведе до по-високи заплати и ускорено кариерно развитие. Проучване на Jobvite разкрива, че 45% от хората, които сменят работата си, съобщават, че са получили увеличение на заплатата с 10%. Освен това професионалистите, които сменят работата си на всеки три години, отбелязват среден ръст на заплатата от 3,2 % годишно в сравнение с 1,3 % увеличение при тези, които остават на същата позиция.  

Промяната на работата също така ви позволява да създадете широка мрежа от професионални контакти. Проучванията на LinkedIn показват, че професионалистите, които често сменят работата си, имат средно 31% повече професионални познанства в сравнение с тези, които остават на едно работно място за по-дълъг период от време. Разширявайки мрежата си от познати,  тези които често сменят работното място получават достъп до нови възможности за работа. 

Хората, които сменят работата си, могат да бъдат безценни за един бизнес, тъй като носят богат и разнообразен опит и перспектива на всяка нова работа. Според проучване на Deloitte 88% от мениджърите по наемане на персонал вярват, че разнообразните екипи, включително тези с богат професионален опит, стимулират иновациите и по-добрите бизнес резултати. Хората, които сменят компаниите, допринасят с различното си мислене, като насърчават непрекъснатото усъвършенстване и иновации в организациите. 

Влияние върху кандидатите 

Честата смяна на работата може да осигури на кандидатите нов опит, да ги запознае с различни индустрии и да им даде възможност за придобиване на широк спектър от умения. Това може да повлияе благоприятно на пазарните им възможности и да ги направи по-адаптивни към променящите се тенденции. 

На новата работа може да се гледа като средство за нетуъркинг, което да доведе до нови кариерни хоризонти, препоръки и достъп до контакти в индустрията. 

Един важен аспект, който трябва да се вземе предвид е, че честата смяна на работата може да създаде лошо впечатление у някои работодатели, и да възприемат джоб хопърите като кандидати с липса на сериозно отношение и стабилност. Това схващане може да затрудни търсенето на работа и осигуряването на нови позиции, особено в сектори, за които дълготрайната заетост е приоритет. 

Влияние върху работодателите 

За работодателите може да е по-трудно да привличат и задържат таланти, ако джоб хопването стане широко разпространено. Постоянното текучество може да наруши динамиката на екипа, да изисква прекалено големи усилия за набиране на нов персонал и да увеличи разходите. Това би могло да накара работодателите да станат по-предпазливи в решенията си за наемане на персонал и да ги накара да дадат предимство на кандидати с по-дълъг и постоянен трудов стаж. 

От друга страна, джоб хопърите могат да предложат интересна перспектива, разнообразни умения и познания за индустрията поради придобития опит в различни организации. Често срещано е въвеждането на нови методологии и по-добри практики в компанията, които да насърчават иновациите и растежа. 

Честата смяна на работно място може да бъде в резултат на различни обстоятелства, като желанието да се развият нови умения , да се увеличи заплата, или да се постигне по-здравословен баланс между професионалния и личния живот. Въпреки множеството ползи, не е изключение да се създадат и някои трудности по отношение на набора на персонал, задържането му на трудовия пазар. 

Разликите между поколенията и индустриите 

По-младите поколения, като милениълите и генерация Z, са по-склонни да сменят работата си. Според проучване на Gallup, 21% от милениълите казват, че са сменили работата си през последната година, което е над три пъти повече от другите генерации. А статистика на Qualtrics установява, че 47 % от служителите от генерация Z планират да останат на настоящата си длъжност за по-малко от две години. 

Смяната на работата се превърна в основна характеристика на съвременния пазар на труда, като милениълите и поколението Z демонстрират най-голяма склонност към честата смяна на работата. Младите поколения търсят да натрупат стаж, който да им донесе удовлетворение и бизнес развитие. 

Работодателите трябва да се адаптират към тази нова динамика, като приемат ползите от разнообразния опит и свежите перспективи, които кандидатите им носят. Това ще създаде удовлетворяваща работна среда, която отговаря на променящите се нужди на днешните таланти. 

Да обобщим  

Възходът на гиг икономиката също допринася за разпространението на джоб хопинга. По данни на Statista през 2022 г. 70,4 млн. души работят на свободна практика, в сравнение с 67,4 млн. през 2021 г. Лицата на свободна практика често се занимават с краткосрочни проекти и работа на договор, като регулярно сменят клиентите и проектите си.