Да работиш по пижама от дома си, без да се налага да пътуваш всеки ден до работното си място – все по-разпространен и предпочитан начин на работа, продиктуван от мерките на пандемията. И макар че за нормално се счита да се работи от офис пространство, все повече навлиза разбирането за новото нормално – хоум офисът.
На пръв поглед, преходът от едното към другото изглеждаше труден за повечето хора. Но не за дълго. Скоро множество служители и работодатели започнаха да се адаптират и да посрещат „новото нормално“ с все по-широкоскроена нагласа.
Въпреки това част от хората все още изпитват трудност да се нагодят по този вид на работа. За тях е трудно да се концентрират върху ежедневните си задачи вкъщи, а някои дори изпитват липсва на мотивация, или така наречения “бърнаут”.
Въпросът е: Можем ли да подобрим работата от вкъщи и как да се справим с липсата на мотивация и бърнаута?
И точно на него смятаме да дадем отговор в тази статия, затова не спирайте да четете!
Липса на мотивация
Не се чувствайте зле, ако това е вашият случай. Всички сме попадали в капана на това да отлагаме и отлагаме изпълнението на задачите си по една или друга причина.
Но, ако усетите, че започвате да се разсейвате много по-често от обикновено, работейки вкъщи – това е достатъчна индикация, че трябва да промените нещо в името на продуктивността си.
Ето и някои съвета, които може да опитате:
Променете рутината си
Ако сегашната ви рутина не работи и имате усещането, че колкото и дълъг да е работният ден, не успявате да свършите нищо продуктивно – най-вероятно целият ви ден минава в онлайн срещи, или списъкът ви със задачи е станал твърде голям.
И тук се намесва промяната в принципите на работата от вкъщи.
Но от къде да започнете?
Например с това да определите сами за себе си в коя част на деня сте най-продуктивни. Може би рано сутрин? След обяд? Или пък късно вечер? Вие бихме могли да дадете най-точния отговор на този въпрос.
Ако работното ви време е гъвкаво, обмислете да го планирате така, че да разпределите ефикасно задачите си през целия ден. Така ще се чувствате удовлетворени и енергични, без да се притеснявате, че пак не ви е останала мотивация или време.
Вместо да се опитвате да зачеркнете всичко от списъка наведнъж, обмислете да планирате изпълнението на всеки таск разпределено – по часове. Например, изберете си 5 задачи, които искате да свършите в един ден, и се фокусирайте само и единствено върху тях. Дори пак да не успеете да приключите с всичко до края на работния ден, поне ще знаете кои задачи са с приоритет за следващия.
Забележете какво ви кара да се разсейвате
Вие познавате себе си най-добре. Вероятно вече сте наясно какво е нещото (или нещата), които най-често ви разсейват и ви карат да отклоните фокус от работата, която вършите. Може би дори сте опитвали да елиминирате факторите, които ви разсейват, но неуспешно.
Ключово тук е да идентифицирате нещо, което кара мозъка ви да превключи на работен режим. Вероятно това е конкретна песен или плейлист, поза, място. Каквото и да е, ако има силата да ви накара да се върнете към работата и да фокусирате продуктивността си в нея – научете се да го използвате и прилагате.
Презаредете с бърза дрямка
Навярно си мислите, че дрямката не е най-продуктивното решение в борбата с липсата на мотивация, но ще се изненадате от силата ѝ в подобни моменти.
Трябва да се научите да разчитате знаците на тялото си в името на неговото здраве и вашата продуктивност. Особено, ако то ви подсказва, че е уморено, отпаднало и неспособно. Колкото и абсурдно да звучи – дремнете си за 15 минути (но не повече, тъй като това ще доведе до обратния ефект!).
Лекият и кратък сън би могъл да ви помогне да възвърнете силите си и да довършите започнатите от вас задачи със свеж, отпочинал поглед.
При случаи на бърнаут
Ако пък сте от типа хора, които са склонни умишлено да се претоварват от работа, без значение дали работите от вкъщи, или в офис, почти сигурно скоро ще изпитате чувството на бърнаут (ако вече не сте).
Така е, работата никога не свършва, но все пак си има причина повечето компании да работят стандартните 8 часа. И това да преглеждате и отговаряте на имейлите си и да продължавате с работата след тези часове определено не би се отразило добре здравословно на никого.
Ето и някои трикове, които бихте могли да опитате, за да се предпазите от претоварване:
Дистанцирайте се изцяло от работата
Изключете временно нотификациите си, проведете разговор с близък, отидете на фитнес, излезте с приятели, разходете се – направете всичко останало, което не е обвързано с работа.
Важно е да намерите хоби, което да отвлича вниманието ви извън работно време и, разбира се, да ви доставя удоволствие. Колкото повече се дистанцирате от работа след края на работния ден, толкова по-добре ще ви се отрази почивката физически и емоционално. Да не забравяме и факта колко много енергия бихте могли да презаредите и използвате за следващия работен ден.
Обособете си работно място вкъщи
Вероятно най-често срещаният съвет за работа от вкъщи. Заобикалящата ни среда несъмнено играе важна роля за възприятията, навиците и продуктивността ни.
Тъй като сме “програмирани” да свързваме дома с почивка, лично пространство, и сигурно място, далеч от всекидневните дразнители, е много по-вероятно вкъщи да ни е трудно да превключим към работен режим.
Ето защо е важно да начертаем граница между работата и дома, обособявайки място вкъщи, на което да посветим 8-часовия работен ден. Разбира се, това не означава да си построите цяла отделна стая, или офис.
Може да изберете и уютно, малко кътче в дома си (най-добре, където има естествена светлина) и да направите леко разместване. Подредете удобно мебелите и средствата, които са ви нужни, за да си свършите работата качествено и ефективно – например базовите такива – бюро, удобен стол, компютър/лаптоп, и нужната периферия.
Така, след като свърши работният ви ден, напускането на това място ще подскаже на подсъзнанието ви, че работата за деня е приключила и е време да се отдадете на почивка, или пък любимите си хобита.
Тук е важно да добавим и, че е препоръчително да използвате това място само и единствено за работа. Така ще може успешно да се откъснете от натоварването и да се разсеете, за да съберете нови сили. Погрижете се за това да обядвате на друго място и да прекарвате почивките си в различна част на дома от тази, в която работите.
Това ще ви помогне да начертаете мислено границата у дома, която ви е нужна, за да разграничите работата от личното пространство.
Не забравяйте да се грижите за менталното си здраве
Последните събития в световен мащаб определено оставиха отпечатък върху всички нас. Много хора изпаднаха в стресови ситуации, преживяха травматични събития, лоши новини. И тъй като сме по-изолирани от всякога, е лесно да попаднем в спиралата на тревожността, която се опитваме да замаскираме или прогоним, като се вглъбяваме изцяло в работа.
Въпреки всичко това, е от изключителна важност (и изцяло наше задължение) да се погрижим за себе си и да се предпазим, избягвайки попадането в ситуации на бърнаут. Макар физически да се налага да спазваме определено разстояние, емоционално винаги бихме могли да сме по-близки от всякога, ако просто споделим с приятел или специалист проблемите, през които преминаваме.
Така ще помогнем и на себе си. Емоционалното ни състояние е изцяло наша отговорност и на нас се пада нелеката задача да се погрижим то да е в перфектен баланс.
Ако усещате, че се изтощавате много по-бързо от обикновено и, че емоционалното ви здраве е разклатено – направете си услуга и си дайте почивка, или поговорете с някого за това. Дължите го на себе си!